FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/08/2020

Måste banken godkänna min mors fullmakt efter hennes död?

Jag har en fullmakt att ta hand om min mors pengar/fonder på banken, som omfattar allt - sälja, köpa, flytta etc

Vid min mors död frågade jag om fullmakten fortsatte att gälla, vilket de sa nej till. Jag har nu hittat originalet på fullmakten och där står tydligt att den gäller även vid fullmaktsgivarens död. Banken nekar mig att ta ut pengarna och kräver europeiskt arvsintyg då min mor dog i annat land. Bouppteckningen där är gjord och vi är helt överens om allt. Vi är överens om att jag ska ta ut pengarna, vilket banken alltså nekar. Banken kan väl inte ensidigt ändra på fullmakten utan att kontakta min mor, när hon levde och vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Bestämmelser om fullmakter regleras i avtalslagen (AvtL). Dör fullmaktsgivaren är fullmakten fortsatt gällande om inte särskilda omständigheter föranleder att den ska vara förfallen (21 § första stycket AvtL). Genom uttalanden i förarbetena står klart att särskilda omständigheter föreligger endast i rena undantagsfall. Undantagsregeln tar enkelt sikte på fall då förutsättningarna för fullmaktens brukande upphört till följd av dödsfallet. Genom exempel i förarbetena och i litteratur tydliggörs att de rättshandlingar som avses typiskt är sådana som har ett starkt samband med fullmaktsgivarens person då denne levde och som förlorar sin mening i och med dödsfallet. Fullmakten din mamma ställt ut är därmed sannolikt giltig. Så hade varit fallet även om hon inte hade skrivit att den ska vara giltig. Huvudregeln är helt enkelt att en fullmakt inte förfaller för att fullmaktsgivaren avlider.

Även om fullmakten är giltig finns det däremot ingen lagstadgad skyldighet för tredje man (i ditt fall banken) att acceptera den. Banker har ofta egna mallar de vill att ska användas för fullmakt och de flesta banker kräver att en fullmakt ska vara bevittnad av två personer för att den ska godkännas. Oavsett om fullmakten är bevittnad eller ej har banken däremot ingen skyldighet att acceptera den. Att en fullmakt rent juridiskt är giltig skapar inte en skyldighet för tredje man att acceptera den.

Som svar på din fråga kan banken inte ensidigt ändra din mors fullmakt. Utifrån den information du delgett oss är fullmakten sannolikt giltig. Däremot har banken rent juridiskt ingen skyldighet att acceptera den trots dess giltighet.

Om du behöver vidare hjälp från en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare