Måste arbetstagaren signera uppsägningen?

Hej!

Jag blev uppsagd pga arbetsbrist på en måndag. Samma dag skriver arbetsgivaren att jag måste signera uppsägningspapperen digitalt senast tisdag, alltså dagen därpå, annars: "Du kommer då att få en uppsägning via rekommenderat brev och då får du ha kvar dina två månaders uppsägningstid och arbetsplikt annars utgår skadeståndsansvar."

Kan man kräva att arbetstagaren signerar uppsägningen så fort?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att din arbetsgivare kräver att du ska skriva under uppsägningspappren om en dag och om du inte gör det så ska du betala skadestånd samt förlorar rätten till två månaders uppsägningstid. Då du inte nämner att anställningen är tidsbegränsad så utgår jag ifrån att det är en tillsvidareanställning.

Krav på skriftligt besked vid uppsägning

För att en uppsägning ska var giltig ska den vara sakligt grundad och uppfylla formkraven (Lagen om anställningsskydd (LAS) 7 och 11 §). Formkravet innebär att uppsägningen ska vara skriftlig. Detta skriftlighetskrav gäller dock bara arbetsgivaren, det vill säga din arbetsgivare ska lämna uppsägningsbeskedet skriftligt till dig (LAS 8 §). Däremot finns det inget formkrav som du som arbetstagare ska uppfylla vid en uppsägning, vilket innebär att din arbetsgivare inte kan kräva att du ska skriva på några uppsägningspapper och kan därför inte heller kräva skadestånd av dig om du inte skriver på. Däremot kan det vara bra med en skriftlig uppsägning med underskrifter för att undvika oklarheter. Nedan kommenterar jag också din rätt till uppsägningstid då din arbetsgivare säger att du måste skriva på pappren för att få ha kvar uppsägningstiden.

Din rätt till uppsägningstid

Om din arbetsgivare inte ger dig den uppsägningstid som du har rätt till så bryter arbetsgivaren mot lagen och du kan i sådana fall begära skadestånd (LAS 38 §). Hur lång uppsägningstid du har rätt till beror på hur länge du varit anställd. Om din totala anställningstid är mellan två och fyra år så har du rätt till två månaders uppsägningstid (LAS 11 §). Om din anställning omfattas av ett kollektivavtal kan dock uppsägningstiden regleras där och därför bli en annan (LAS 2 §)

Vad kan du göra nu?

Din arbetsgivare kan som sagt inte kräva skadestånd om du inte skriver på pappren då du inte har någon sådan skyldighet. Om din arbetsgivare skulle bryta mot reglerna om uppsägningstid så har du rätt till skadestånd och jag skulle ge dig rådet att i en sådan situation kontakta någon av våra jurister som kan hjälpa dig vidare med en skadeståndstalan.

Hoppas svaret är till hjälp!

Vänligen,

Felicia BjörckRådgivare