Markägares rätt att bötfälla vid olovlig parkering.

Hej!

Jag arbetar på ett hotell och de har en egen parkering till sina gäster. Vid infarten står en blå skylt "Endast hotellgäster" , Skylten är alltså en riktig skylt ingen egengjord.

Nu till frågan, får hotellet ge ut böter till de som parkerar på parkeringen men INTE är hotellets gäster?

Detta är ett stort problem nämligen då våra hotellgäster inte får plats på parkeringen. Behövs det nån mer skylt?

Tacksam för svar :)

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enligt 1§ lag om kontrollavgift vid olovlig parkering får en markägare ta ut en kontrollavgift vid olovlig parkering. Det rör sig om olovlig parkering när någon parkerar trots att ett förbud råder, vilket är fallet för ert hotell.

Enligt 3§ framgår att kontrollavgift endast får tas ut om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken. Kravet på skyltning torde vara uppfyllt i ert fall.

Av 4§ framgår att kontrollavgiften inte får överstiga den felparkeringsavgift som fastställts inom kommunen enligt lagen (1976:206) om felparkeringsavgift.

Av 5§ framgår att en ny kontrollavgift får tas ut för varje påbörjat nytt dygn som olovlig parkering pågår.

Gå gärna in och läs den länkade lagtexten, lagen är ganska kort bör ge dig den information du behöver. Har du ytterligare funderingar är du välkommen tillbaka till oss på lawline!

Mvh

David IngvarssonRådgivare