Man kan inte bli ansvarig för avvikelser som man upplyst köparen om före köpet

Hej!

Jag är en "tjej" och ska sälja mitt fritidshus som sedan 14 år tillbaka är ett permanentboende. Jag har ägt fastigheten sedan 2004 och bott där permanent från 2004-2016. På fastigheten finns ytterligare ett hus som använts som sommarboende så under vissa perioder på sommaren har 3 personer bott på fastigheten.

Fastigheten har egen vattenbrunn som sinade år 2006. Vattnet kom sedan tillbaka och sedan dess har brunnen aldrig varit sinad, men på sommaren sjunker vattennivån rejält och jag har alltid använt så lite vatten som möjligt. Jag har varit sambo i huset under 3 år, alltså vi har bott två vuxna i huset permanent plus sommarboende och vattnet har räckt, men vi har som sagt inte slösat som en modern familj ofta gör. Dusch, vattentoalett och disk har vattnet räckt till. Under vinterhalvåret har vattentillgången varit god/normal.

Nu undrar jag nu när jag funderar på att sälja. Om jag vid försäljningen upplyser om hur vattentillgången är och hur det varit kan jag på något sätt bli ersättningsskyldig om brunnen skulle sina?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som säljare av en fastighet kan du bli ansvarig för fel som avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta och som köparen inte borde upptäckt vid undersökning av fastigheten (besiktning) (4 kap. 19 § jordabalken).

Upplyser du köparen om situationen med vattentillgången och brunnens begränsningar finns det dock ingen möjlighet för köparen att hävda att fastigheten avviker från vad hen haft fog att förutsätta eftersom köparen i så fall känt till avvikelsen. Du kan således inte bli ansvarig för fel eller avvikelser som du gjort köparen uppmärksam på.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare