Mamman vägrar att lämna ut barnen.

Hej,

Min man har två barn sedan tidigare och de bor hos oss varannan vecka. Kommunikationen med modern är obefintlig efter att hon polisanmält min man för ofredande för att han har ifrågasatt saker som rör barnen. Jag har varit med och sett sms-kommunikationen och sett att ordbråket har gått båda vägar men när min man ville visa de sms han fått hos polisen ville de inte se dem. Hon har tagit tillbaka sin anmälan men det har lett till att min man inte vågar kontakta henne alls utan kommunicerar genom barnen om något behöver bestämmas. De mår väldigt dåligt över att behöva medla med sömnsvårigheter bl a som följd. Under alla år har den stora pojken som nu är 13 varit väldigt favoriserad och hon köper hans uppmärksamhet genom att lova saker hon inte håller. Inga läxor blir gjorda när det är hos henne och de är alltid jättetrötta. De är ofta frånvarande i skolan hos henne, trots att de inte är sjuka när de är hos oss. Mamman har inte slutat skriva anklagande till min man och beter sig som tidigare, men han svarar inte. Nu har mamman börjat hämta den stora pojken på våra veckor utan att stämma av med min man eller meddela detta. Förevändningen är att han måste städa buren till sin hamster. Pojkarna har husdjur hemma hos oss men de sköter vi när pojkarna är hos sin mamma. De sista två veckorna har hon hållit honom kvar över natten. Får hon göra så? Vad gäller? Mamman är extremt manipulativ och får med sig både familjerätten och kuratorer i skolan. Killarna drabbas jättemycket.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det framgår inte av din fråga huruvida ni har fastställt varannan vecka-boendet i rätten, genom avtal eller om det är någon typ av muntlig överenskommelse. Det är i alla fall vad ni avtalat som gäller. Om det är så att ni har ett avtal om boendet så kan domstolen förelägga vite om mamman inte följer detta, ni kan också försöka få till en ändring i vårdnaden eller boendet. Oavsett hur ni rent konkret går tillväga rekommenderar jag att ni tar kontakt med en jurist som kan hjälpa er att gå vidare med ärendet. Just nu tar vi på Lawline inte in fler ärenden av den här typen men det finns säkert en Advokatbyrå i din närhet som kan hjälpa till, ofta har man rätt till så kallat rättsskydd eller rättshjälp som täcker en stor del av kostnaderna. Om du vill söka efter en advokat på advokatsamfundets hemsida kan du klicka här!

Hoppas att situationen löser sig!

Rickard EssungRådgivare