Mall för arvsskifte

Finns det någon mall som man kan använda för att genomföra ett arvskifte som man kan använda för ändamålet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen generell mall för arvsskiften och det går därför bra att formulera ett eget och använda. Det enda formkravet för ett arvsskifte är enligt 23 kap. 4 § Ärvdabalken att det skall vara sktiftligt och att det undertecknas av alla dödsbodelägare. Det finns säkert ett flertalet mallar liggandes ute på nätet men jag kommer inte ge mig in och rekommendera något speciellt då det också beror helt på hur det fylls i. För att skiftet skall bli så korrekt och tydligt som möjligt rekomenderar jag därför att ni kontaktar en verksam jurist som kan hjälpa er. Det kan ni bland annat göra via denna länk. Önskar er all lycka och beklagar er sorg!

Hoppas detta var svar på er fråga!

Victor StrömwallRådgivare