Makes arvsrätt när särkullbarn finns

Hej. Vi är 3 st bröder och vår far avled 1990 och vår mor fick då sitta i orubbat bo. Dock fick vi halva familjeföretaget. Men det finns kvar 4 st fastigheter. Vår mor fick ett dödsbesked att hon har 3 månader kvar att leva för 2 månader sedan och för några dagar sedan gifte hon sig med sin sambo sedan 13 år. Vad innebär detta giftemål arvsmässigt?

Lawline svarar

Hej!

Särkullbarns, dvs barn till endast en av makarna, arvsrätt går före makes arvsrätt, 3:1 ärvdabalken (ÄB). Det innebär att er mammas giftermål inte påverkar er rätt till arv efter henne. Ni tre bröder blir de som delar på arvet, 2:1 och 3:1 ÄB.

Enda möjligheten att er mammas man ska ärva är att er mamma upprättat ett testamente. Oavsett om det finns ett testamente har ni dock rätt till efterarv efter pappa, vilket motsvarar halva det totala arvet om era föräldrar endast hade giftorättsgods, 3:2 ÄB. Dessutom har ni rätt till er laglott efter er mamma, vilket blir halva arvet efter er mamma, dvs 25 % av det totala arvet. Ni har alltså rätt till totalt 75 % (om det inte fanns enskild egendom mellan era föräldrar) av arvet även om det finns ett testamente.

Ärvdabalken hittar du http://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare