Make undanhåller nycklar till lägenhet

Min man och jag har varit separerade i 2 år o 4 månader.

I Juni 2017 skrev vi på ett gemensamt hyreskontrakt i Stockholm.

Ett försök att reparera.

Han ordnade så att hela familjen skrevs där förutom jag, som han förbjöd. Jag har heller inte fått nycklar och fått vistas i lägenheten. Min man äger oxå ett hus på Gotland.

Jag har inget tak över huvudet.

Nu är pappren för skilsmässan uderskriven.

Vilka rättigheter har jag angående lägenheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att ni genomgått en äktenskapsskillnad och genomfört bodelning. Beroende på när ni genomförde bodelningen, finns det två olika utfall som är relevanta.

Hyreskontrakt innan bodelning

Skulle det vara så, att ni skrev under hyreskontraktet för hyreslägenheten innan ni genomförde bodelningen, och din före detta make fick lägenheten i bodelningen, kan du klandra (överklaga) bodelningen. Skulle det vara så, att du anser att bodelningen inte gått rätt till, har du fyra veckor på dig från det att du tagit del av bodelningshandlingen att klandra denna (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Detta gör du vid tingsrätten. I så fall kan en prövning göras om vem som har bättre rätt till lägenheten (11 kap. 8 § äktenskapsbalken).

Hyreskontrakt efter bodelning

Skulle det vara så, att ni genomförde äktenskapsskillnad och en bodelning och därefter gemensamt skrev på hyreskontraktet, är ni båda innehavare av hyreskontraktet. Eftersom din före detta make inte lämnar ifrån sig någon nyckel till dig, kan du prata med hyresvärden och be att hyresvärden tillsäger din före detta make att lämna nycklar till dig. Skulle dock inte detta resultera i att du får någon nyckel, kan du hos Kronofogdemyndigheten ansöka om särskild handräckning (4 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Det innebär att Kronofogdemyndigheten kan bestämma att din före detta make ska ge dig nycklar till lägenheten.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare