Lurad på pengar

En person har ljugit om sitt liv för mig och sagt att han inte har pengar jag erbjöd honom då pengar men har nu fått veta att han inte alls är i den situationen som han beskrivit. Men det var ändå jag som erbjöd honom och han bad mig aldrig och frågade många gånger om jag verkligen var säker.

Kan jag anmäla det här? Eller är det mitt fel som varit för godtrogen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av det du skriver framgår det inte om pengarna var ett lån eller om det handlade om en gåva.

En gåva är juridiskt fullbordad när den har fysiskt överlämnats till mottagaren. Detta framgår av Gåvolagen 2 § https://lagen.nu/1936:83#P2S1. När en gåva är fullbordad har inte gåvogivaren längre rätt att förfoga över gåvan vilket innebär att du inte kan kräva tillbaka pengarna.

Om det istället handlade om ett lån och han vägrar betala tillbaka kan du vända dig till Kronofogden och begära betalningsföreläggande.

Tvistemål kan bli ganska dyra så det bästa skulle vara om ni två kan lösa detta utan att använda er av domstol eller annat rättsligt förfarande.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, och lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare