Lösa ut syskon ur ärvd bostadsrätt

Jag och min bror har ärvt en bostadsrätt. Arvskitet är gjort Jag ska nu lösa ut min bror värdet på lägenheten är 1000000 inköpspris 50000, inga lån hur mycket ska jag betala min bror

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga regler kring hur man ska göra, men man brukar vanligtvis utgå från marknadsvärdet på bostaden när man ska lösa ut någon, och inte inköpspriset. Marknadsvärdet kan man få genom att anlita en mäklare. Från marknadsvärdet brukar man dra av eventuella lån, latent skatt och eventuellt mäklararvode.

Beräkning blir således:

Bostadsrättens marknadsvärde minus eventuella lån, latent skatt och eventuellt mäklararvode = nettovärdet

Nettovärdet /2 = Det du bör betala ditt syskon

Du skriver att värdet på lägenheten är 1 000 000 kr och det är således detta värde som brukar användas. Från detta dras sedan latent skatt och eventuellt mäklararvode.

Hur den latenta skatten beräknas kan du läsa mer om här.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Mad vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare