FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/06/2018

Lösa ut delägare vid samägande och kapitalvinstbeskattning

Hej!

Vi är 2 systrar som nyligen ärvt en varsin del i vår mors föräldrahem. Det finns fler delägare i huset.

Jag äger 12,5 % i det huset. Jag vill att min syster löser ut mig från min del. Jag har fått huset värderat och har fått en summa. Jag har läst en lag från 1904, samäganderätt, men förstår den inte riktigt.

Jag vill ha hjälp med att förstå vad jag behöver tänka på, samt framtiden, om min syster vill lösa ut mig.

Ex. Systern säger att om det blir försäljning av huset om X antal år och hon har löst ut mig nu, så ska jag betala någon ev. vinstskatt. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan som har ställt är en fastighetsrättslig fråga med inriktning mot samäganderätten. Du ställer också en skatterättslig fråga, vilket återfinns i Inkomstskattelag (1999:1229). Samäganderätt regleras framförallt i Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt precis som du nämnt. Bestämmelserna i SamägarL är dispositiva vilket innebär att det är möjligt för er delägare, dig och din syster, att avtala om annat än det som står i lag. Du har inte angett några sådana omständigheter vilket gör att jag förutsätter i mitt besvarande att det inte finns något sådant avtal. Det ska också noteras om vissa omständigheter då den berörda delägaren fått andelen genom arv eller gåva, att det skulle kunna finnas ett så kallar överlåtelseförbehåll. Ett överlåtelseförbehåll innebär att en överlåtelse inte kan gå till hur som helst.

I 2 § SamägarL framgår att samtliga delägare ska vara ense om åtgärder och förvaltning av det samägande i helhet ska hanteras. Det finns inga begränsningar i en delägares möjlighet till överlåtande av sin andel. Ett överlåtande kan ske till en annan delägare eller till en utomstående. Som du nämnde vill du sälja din andel till din syster. Likt andra avtal krävs en överenskommelse mellan parterna. Om ni däremot är oense om hur samägandet ska kan en tvångsförsäljning bli aktuellt, vilket framgår av 6 § SamägarL. I sådant fall tillfaller försäljningsintäkten respektive delägare i proportion till andelsstorlek.

En kapitalvinstbeskattning är en beskattning som sker när du har gjort en kapitalvinst, däribland sker en kapitalvinstbeskattning vid avyttring av egendom såsom vid försäljning vilket framgår av 44 kap. 3 § IL. Av 44 kap. 13 § IL framgår att kapitalvinstbeskattningen utgår från skillnaden mellan försäljningsintäkt och anskaffningskostnad, med avdrag för eventuella omkostnadsbelopp.

Sammanfattningsvis kan du inte med ett legalt stöd tvinga din syster att lösa ut dig. Om en avyttring sker av fastigheten, oberoende om det sker genom att din syster löser ut dig eller genom en tvångsförsäljning kommer du att beskattas på en kapitalvinst du gjort om du har gjort en sådan.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare