FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/08/2021

Lön när arbetstagaren sagt upp sig själv

Hej,

min fråga gäller 12 § LAS. Jag fick i våras bekräftat en befodran, vilket skulle innebär att jag får ny "rank" samt ett nytt löneavtal som skulle börja gälla från oktober-lönen. Någon vecka innan de nya löneavtal skickades ut valde jag säga upp mig och nu har min arbetsgivare bestämt att inte erbjuda mig det nya löneavtalet då "det sker ingen lönerevision för personersom sagt upp sig" men att jag trots detta kommer bli befodrad.

Det är ingen tvekan om att jag skulle blivit erbjuden det nya kontraktet ifall jag inte sagt upp mig då företaget jobbar med en tydlig rank-struktur, där lön är relaterat till rank.

Min fråga är då om 12 § LAS gäller här eller ej. Då jag har rätt till samma förmåner och lön under min uppsägningstid som jag skulle haft ifall jag inte sagt upp mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

12 § LAS är tillämplig för det fall arbetsgivaren säger upp arbetstagaren. Motsatsvis innebär det alltså att paragrafen inte är tillämplig när arbetstagaren säger upp sig själv. Paragrafen är med andra ord inte tillämplig i din uppkomma situation; du har som du skriver sagt upp dig på eget bevåg.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare