FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/06/2020

Lojalitetsplikten mellan arbetstagare och arbetsgivare - förbud mot att bedriva konkurrerande verksamhet

Hej!

Har en fråga om lojalitetsplikten mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Bryter jag mot den om jag arbetar på en snabbmatsrestaurang och en livsmedelsbutik samtidigt?

Båda har ju med mat att göra men är osäker på om de hade kunnat tolkas som konkurrerande verksamheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lojalitetsplikten

Precis som du skriver så råder en underförstådd lojalitetsplikt mellan dig som arbetstagare och din arbetsgivare som alltid gäller, oavsett hur ditt anställningsavtal är utformat. Denna lojalitetsplikt innebär bland annat att du inte får lov att bedriva konkurrerande verksamhet under tiden du är anställd, att arbeta för två konkurrerande företag kan alltså anses vara ett brott mot lojalitetsplikten.

Konkurrerar en restaurang och en livsmedelsbutik?

I ditt fall handlar det om två olika branscher; restaurangbranschen och butiksbranschen - dessa konkurrerar inte med varandra då de inte befinner sig på samma marknad. Jag skulle därför påstå att du inte bryter mot lojalitetsplikten genom att arbeta på båda arbetsplatserna.

Kommunicera med din arbetsgivare

Det absolut bästa du kan göra är att vända dig till din arbetsgivare och förklara situationen, att du söker ett till jobb i en annan bransch ska inte behöva vara ett problem.

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa en till!

Med vänlig hälsning,

Mina JenabpourRådgivare