Lojalitetsplikt och konkurrerande verksamhet

Hej, jag är anställd som dagbarnvårdare i ett privat företag.. Jag funderar nu på att öppna en egen verksamhet istället, alltså bli egen företagare som dagbarnvårdare. Min tanke var att påbörja ansökan hos kommunen för att bli godkänd samtidigt som jag arbetar kvar hos min nuvarande arbetsgivare. Min fråga är nu om det rent rättsligt är okej att göra som jag tänkt eller om jag skulle anses vara illojal mot arbetsgivaren, vilket jag förstått att man inte får vara? Tack så mycket. Med vänlig hälsning, Hanna

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina funderingar!

När det gäller arbetstagare som startar en konkurrerande verksamhet mot sin arbetsgivare brukar man säga att den arbetstagaren brister i sin lojalitet mot arbetsgivaren. Att starta en konkurrerande verksamhet anses ett sådant stort svek att det av arbetsgivaren inte böra tålas, vilket alltså generellt sett innebär att arbetstagaren kan avskedas. Jag skulle säga att en ansökan om att bli godkänd hos kommunen för att starta konkurrerande verksamhet är ett sådant ingrepp i relationen med din arbetsgivare att lojaliteten brister. Din arbetsgivare bör därmed ha laglig grund att avskeda dig.

I ditt anställningsavtal kan det finns ett villkor om att du inom viss tid inte får bedriva konkurrerande verksamhet. Sådana klausuler är generellt sett tillåtna så länge de inte kan anses som oskäliga. Kort betyder detta, att om du slutar och ditt anställningsavtal inte innehåller ett sådant villkor så bör det vara "fritt fram". Finns dock ett sådant villkor så måste du för att undvika stämning iaktta den tid som villkoret stadgar.

Hoppas jag svarade på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare