Lilla basbeloppsregeln vid bodelning

Hej

Min pappa har gått bort och nu är det dags för bouppteckning.

Pappa en sambo sedan 44 år och två barn till pappan, Jag och min Syster.

Min pappas tillgångar är (efter att skulderna är betalda) 250.000:- på ett bankkonto i hans namn samt 14.000:- i det gemensamma bohaget (som vad jag förstår är halva värdet på hela bohaget enligt en schablon).

Huset de bott i ägs av sambon och ingår inte i bouppteckningen.

Vid bouppteckningen så har Sambon begärt bodelning och hävdat att hon skall få två basbelopp ur dödsboet men jag tror att det inte stämmer, jag tror att hon har rätt att få ut upp till två basbelopp från samboegendomen (som är på 28.000:- totalt).

För vad jag förstått så har Sambon att få behålla hela bohaget men inte få några pengar från kontot då det inte räknas in i samboegendomen.

Mvh

Peter

Lawline svarar

Hej Peter och tack för din fråga.

Vid dödsfall av sambo ska bodelningen göras i enlighet med sambolagen. Samboegendomen, vilket består av bostad och bohag, ska delas lika. Jag har förstått det som att er fars och hans sambos samboegendom uppgår till 28.000kr, vilket redan delats lika i enlighet med 14 § SamboL.

I 18 § SamboL finns en skyddsregel som kallas för lilla basbeloppsregeln. Den innebär att efterlevande sambo i den mån det räcker kan få ett belopp som motsvarar två prisbasbelopp. Syftet med lilla basbeloppsregeln är att ge ett minimiskydd för den efterlevande sambon. Det framgår inte av lagtexten men det finns en begränsning i regeln som innebär att dessa två prisbasbelopp endast kan tas av den avlidnes samboegendom. Egendomen i dödsboet är alltså fredad från att tas i anspråk av den kvarlevande sambon. Sambon har endast rätt till två prisbasbelopp från samboegendomen som är 28.000kr.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mathilda AnderssonRådgivare