Lilla basbeloppsregeln

Hej. Hur fungerar det rent praktiskt med samboegendom vid dödsfall? Min sambo har avlidit och jag vet att det är hans barn som ärver. Han och jag bor i en hyresrätt på 70 kvm som står i mitt namn, och våra saker är en blandning av det vi valt ut tillsammans från våra tidigare hushåll med avsikt att det nu är vårt gemensamma bohag och hem. Vi äger ingenting av högre värde eller annat i övrigt än vårt hushåll. Min fråga: har hans barn rätt att lagligen kräva enskilda saker från vårt hem som dom påstår är sin fars? Kan jag bli tvungen att "lösa ut" saker från vår samboegendom om jag anser att det är vårat gemensamma? Jag har förlorat min livskamrat och vill inte även förlora allt som är "vi"...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Låt mig först beklaga sorgen.

När ett samboförhållande upphör för att den ena parten dör så kan den efterlevande sambon begära en bodelning enligt sambolagen (SamboL) 8 §. Denna begäran ska framställas till dödsboets företrädare. Det är även viktigt att komma ihåg att denna framställan ska göras senast vid bouppteckningen enligt samma lagrum.

Den efterlevande sambon har rätt till samboegendom, alltså bohag som införskaffats för gemensamt bruk, precis som det du beskriver. Värdet på detta får uppgå till efter avdragna skulder på din sida, två prisbasbelopp vilket just nu är ca 45 000 kr (multiplicerat med två) om värdet på samboegendomen räcker till, allt enligt SamboL 18 §. Detta kallas lilla basbeloppsregeln.

Detta räknas alltså från samboegendomen som enligt SamboL 6 § innefattar möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Undantagen här är saker som tydligt använts enbart av den ena sambon eller för fritidsändamål enligt 7 §.

Såklart blir det en svår situation när en anhörig går bort. Förhoppningsvis kommer ni överens om hur din sambos kvarlåtenskap ska fördelas i förhållande till er bodelning och dina två prisbasbelopp!

Hoppas hur som helst att vi hjälpt dig på vägen och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare