Likhetsprincipen inom samfällighet

Vi har vårt fritidshus i en samfällighet bestående av ca 70st fastigheter, den består av två tomter en bebyggd och en skogstomt i direkt anslutning till varandra. Vi kontaktade Lantmäteriet för att lyssna om man kunde slå ihop tomterna genom en sammanläggning för att på så sätt få ett andelstal mot två från början. Lantmäteriet genomförde en sammanläggning och tillsammans med deras beslut bifogade dom en blankett om ändrat andelstal. Vi fyllde i blanketten och lämnade den till samfällighetens styrelse som avslog vår begäran med motivationen att det skulle medföra ökade kostnader för övriga fastighetsägare. Dock finns det ett tidigare styrelseprotokoll som visar hur föreningen inkluderat fyra tomter från den ursprungliga markägaren som inte gått att sälja. Samtidigt ändrade man då andelstalen. Kan vi hävda likhetsprincipen och i så fall med vilket stöd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ni med stöd av likhetsprincipen kan kräva att er samfällighet godkänner er begäran.

Likhetsprincipen

Likhetsprincipen är en grundläggande princip inom svensk rätt. Ursprungligen kommer den från aktiebolagsrätten men det är en princip som är tillämplig på i stort sett alla associationsformer där medlemmarna styr. Principen brukar sammanfattas som att lika fall ska behandlas lika, om inte sakliga skäl motiverar något annat. I praxis har man sagt att likhetsprincipen i första hand tar sikte på ”rent illojala eller på annat sätt otillbörliga fall av gynnande eller missgynnande av vissa föreningsmedlemmar.”, se NJA 1989 s. 751. Vidare har man i praxis sagt att principen mer eller mindre gäller utan undantag när det kommer till ekonomiska frågor, men att det i andra frågor finns mer handlingsutrymme för föreningen. När man pratar om ekonomiska frågor så menar man frågor som kan får en ekonomisk effekt för den enskilde medlemmen, alltså förhöjda kostnader eller något liknande. Ett exempel på när man har lite mer handlingsutrymme, och som förkommit i praxis är när man av arkitektoniska och estetiska skäl avslog en begäran om att få bygga till en balkong till en bostadsrätt, trots att grannen beviljats detta, se NJA 2009 s. 550. Detta ansågs då inte strida mot likhetsprincipen.

Tillämpningen av likhetsprincipen på din situation

För att principen ska kunna tillämpas krävs det att man har två jämförbara situationer, och att inga sakliga skäl kan motivera en olikbehandling.

Så som du beskriver din situation handlar det inte om en ren ekonomisk fråga för dig. Detta ger föreningen visst handlingsutrymme. Du säger att man vid ett tidigare tillfälle trots allt har gjort en liknande sammanläggning och godkänt detta. Så vitt jag kan se finns det egentligen inget som skiljer dessa situationer åt nämnvärt. Situationerna är alltså jämförbara. Det som kan bli problematiskt är att det i det här fallet verkar finnas ett sakligt skäl från föreningen, nämligen ökade kostnader för övriga medlemmar. Om det stämmer att åtgärden skulle innebära detta finns det definitivt sakliga skäl vilket i det här fallet skulle göra att likhetsprincipen inte kan användas för att driva din fråga. Däremot bör det krävas att föreningen kan presentera någon form av stöd för det påståendet.

Så som jag tolkar situationen gör det ändrade andelstalet att kostnaderna i föreningen blir annorlunda fördelade på tomtägarna. Detta gör att föreningen har stöd för att neka er begäran. Utan att veta allt för mycket om hur er samfällighet sköts kanske man kan komma fram till någon form av kompromiss där den ekonomiska omfördelningen undviks, men det är en fråga du bör lyfta med föreningen. Chansen till framgång kan jag dessvärre inte uttala mig om.

Om du skulle ha några frågor kring mitt svar får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare