FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/02/2016

Lawline besvarar inte skoluppgifter

Anton är i mycket stort behov av en bil. Han har länge dragit på beslutet om att köpa en sådan, främst pga. att han har arbetat så mycket att han inte orkat undersöka marknaden. Nu har han dockbestämt sig för att det måste ske och utfärdar en fullmakt till sin kollega Per. I fullmakten anges att Per för Antons räkning får köpa en bättre, begagnad bil för högst 50 000 kr av bilhandlaren Bara Bra Bilar AB. Det bär sig dock inte bättre än att Anton oväntat vinner en bil på Postkodlotteriet. Anton skriver ett brev till bilhandlaren och återkallar fullmakten för kollegan Per.Brevet når bilförsäljaren på dennes kontor påföljande dags morgon. På eftermiddagen den dagen kommer Per in till bilhandlaren och visar upp fullmakten och köper en begagnad Mercedes för 50 000 kr. Bilförsäljaren har ännu inte öppnat posten och därför inte läst brevet från Anton. Är Anton bunden av köpet?

Med Vänlig Hälsning

Daniel

Lawline svarar

Hej! Välkommen till Lawline!

Din fråga har karaktär av skoluppgift och Lawline har som policy att inte besvara dessa. Hör gärna av dig om det inte är fråga om en skoluppgift.

Jag kan dock tipsa dig om att, utifrån andra kapitlet avtalslagen, undersöka vilken fullmaktstyp det är och hur en sådan fullmakt återkallas.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare