Låta pengar vara kvar på dödsboets konto efter arvsskiftet

Vår jurist tycker att vi ska låta ca 5000 kr vara kvar på dödsbo kontot efter arvsskiftet om det skulle komma in fler utgifter? Är det brukligt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Ja, man kan göra så. Vissa utgifter, till exempel skatt, kan ju dyka upp först nästa år. Efter att skattebeskedet kommit verkställer man sedan ett slutskifte och betalar ut de pengar som finns kvar till arvingarna på samma sätt som vid arvskiftet.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare