Lång väntetid hos Migrationsverket

Hejsan!

Jag har kollat igenom era frågor men känner ändå att jag vill ställa en angående min och min partners situation.

Min man ansökte om visum för lite mer än 9 månader sen hos migrationsverket.

Jag förstår att väntetiderna är långa, men jag har hört av mig flera gånger till migrationsverket och får aldrig något riktigt svar.

Det jag undrar är att det snart har gått tio månader och min man har inte ens fått sin intervju? Är det verkligen rätt? Har man någon slags rättighet hur länge man får vänta tills att kunna få tilldelas någon handlägare eller kunna få sin intervju.

Vissa fall där jag har läst har deras respektive partners fått sin intervju relativt snabbt även om själva proscessen med visum har tagit tid.

Om två månader ungefär så har vi väntat i 1 år utan att han ens fått någon intervju eller att vi fått någon handläggare.

Skulle vara jättetacksam för lite hjälp om min mans rättigheter angående detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med har myndigheter en lagstadgad skyldighet att handlägga ärenden där enskild är part "så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts" (Förvaltningslagen 7 §). Dessutom har de en serviceskyldighet vilket innebär att de bland annat ska svara på frågor från enskilda så snart som möjligt. (Förvaltningslagen 4 § 2 st.)

Jag utgår ifrån att det din parter ansöker om är uppehållstillstånd. Handläggningstiden för ett ärende gällande uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning får inte vara längre än nio månader om det inte föreligger särskilda skäl (Utlänningsförordningen 4:21a) och handläggningstiden för ett ärende gällande uppehållstillstånd på grund av arbete får inte vara längre än fyra månader om det inte föreligger särskilda skäl (Utlänningsförordningen 4:21b).

Ni kan göra en anmälan till JO (Justitieombudsmannen) som kan ge kritik till myndigheten. Se här hur du går till väga för att göra en anmälan: http://www.jo.se/sv/JO-anmalan/. Just Migrationsverket har fått kritik för deras långa handläggningstider i tidigare fall.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare