Låneavtal under 18 år

Hejsan. Min kompis lånade pengar av mig för att spela på nätet. Sidan som han spelade är en utländsk sida. Vi är under 18 men där gick att lägga in pengar ändå. Han bad mig om och om igen att lägga in mer pengar för han skulle betala tillbaka mig senare.I vissa lägen så sa han "lägg in 200 så får du 700 istället" så det gjorde jag. Min kompis har ljugit flera gånger för mig när det kommer till pengar så jag bad honom att göra en video där han svär att han ska betala tillbaka pengarna den 25:e juni. Som han inte gjort än för han kommer med ursäkter hela tiden. I denna video som jag har så säger min kompis medans han filmar sig själv "Jag *namnet* intygar på heder och samvete att jag ska betala dig 12 500 kronor *filmar mig* (Jag) "Vilket datum ska du betala mig?" (Han) "Den 25 juni" och sen sa vi anledningen till att varför han var skyldig mig pengar. Min fråga är då, går detta att anmäla och borde jag anmäla honom så att jag kan få mina pengar? Tacksam för hjälp, Mvh

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Precis som du antyder är huvudregeln att personer under 18 år inte kan ingå juridiskt bindande låneavtal; föräldrarnas godkännande krävs, se 9 kap. 1 § föräldrabalken (FB). Ditt låneavtal med din kompis är därför ogiltigt. När ett avtal är ogiltigt ska "prestationerna gå tillbaka". I ditt fall är det endast du som "presterat" genom att låna ut x antal kronor till din kompis. Din kompis är skyldig att ge tillbaka samma summa till dig som denne lånat. Kompisen behöver alltså inte betala mer än vad denne faktiskt lånat även om kompisen lovar det i videon. När avtalet är ogiltigt är villkor om ränta också ogiltiga, se 9 kap. 7 § FB.

Går det att anmäla kompisen och borde du anmäla kompisen?

Visst kan du skicka in en polisanmälan och hävda att din kompis bedragit dig genom att inte betala tillbaka de pengar du lånat ut till kompisen. Problemet är att din situation inte är straffrättslig i första hand utan civilrättslig. Det innebär att för att din kompis ska kunna dömas för bedrägeri, eller liknande brott, krävs att kompisen från första början haft för avsikt att begå ett brott, lura till sig dina pengar och aldrig betala tillbaka. Filmen kan fungera som bevis både till kompisens fördel och nackdel. Å ena sidan ger filmen stöd för att din kompis visst haft för avsikt att betala tillbaka men å andra sidan ger filmen stöd för att din kompis lurat dig. För att din kompis ska kunna dömas för bedrägeri måste kompisen också vara straffmyndig; ha fyllt 15 år. Vid sidan av brottsanmälan kan du kräva kompisen på skadestånd för den ekonomiska förlust du lidit med anledning av brottet.

Alternativ till en brottsanmälan: Kronofogden och domstol

Om du hade varit 18 år och låneavtalet mellan dig och kompisen hade varit bindande hade du kunnat vända dig till Kronofogden för att få hjälp. Hos Kronofogdemyndigheten kan du, för en kostnad på 300 kronor, ansöka om att få en skuld fastställd genom ett betalningsföreläggande. Det innebär att du skickar in en ansökan till Kronofogden där du begär att Kronofogden ska skicka ett brev till din kompis där det står att kompisen måste betala en viss summa pengar med anledning av ett låneavtal där pengarna skulle ha återbetalats ett visst datum. Kompisen ges då möjlighet att svara på brevet. Brevet kan leda till att kompisen: A) betalar, B) bestrider skulden eller C) inte agerar alls inom svarstiden. Svarar inte kompisen fattar Kronofogden ett beslut om utslag. Ett betalningsföreläggande är en begäran om betalning medan ett utslagsbeslut är en förpliktelse för kompisen att betala. Ett utslagsbeslut legitimerar Kronofogden att börja driva in skulden genom utmätning d.v.s. genom att ta saker din kompis äger som kan säljas för att du genom försäljningen ska kunna få tillbaka dina pengar. Kronofogdens hjälp att driva in skulden efter ett utslagsbeslut kostar 600 kronor. Kostnaderna du haft hos Kronofogden är kostnader som du kan begära att din kompis ska ersätta dig för. Observera att det är lönlöst att ansöka om hjälp från Kronofogden när ditt låneavtal i praktiken inte finns, eftersom det är ogiltigt, och du är omyndig.

Med stöd av dina föräldrar kan du väcka talan i domstol mot din kompis. Du kan begära att domstolen (närmsta tingsrätt) ska fastställa att din och kompisens låneavtal finns, men är ogiltigt och att du därmed har rätt att få tillbaka dina pengar. Det kostar 900 kronor att få ett mål som ditt prövat av domstolen.

Mitt råd

Prata med dina föräldrar, förklara din situation och be dem om hjälp. Jag vet inte hur villkoren är utformade på spel-sajten din kompis använt men kanske kan han med sina föräldrars hjälp kräva tillbaka spelpengarna från spelbolaget. På så sätt kan du också få tillbaka dina pengar.

Hoppas du fått svar på dina frågor och lycka till!

Vega SchortzRådgivare