Lånade pengar

Hej jag lånade ut pengar till en kompis på 90.000 kr och jag har kontoutdrag på att lånade ut pengar till honom men vi har inte skrivit något skuldebrev men han betalar inte tillbaka och han säger att han har tagit ett lån och han säger att han fick lånet på 65.000 kr den 9maj som vi kom överens om och resten skulle jag få sen och det godkände jag men jag har ej fått pengarna och när man ringer till honom så svarar han inte och skriver sms till honom men inget där heller så jag undrar hur jag ska göra kan man polisanmäla det

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att en person har lånat pengar av en annan person utan att betala tillbaka pengarna, behöver inte vara ett brott. Avgörande för om personen har gjort sig skyldig till bedrägeri (9 kap 1 § Brottsbalken) är om personen hade för avsikt att låna pengarna utan att betala tillbaka vid tidpunkten då lånet upptogs. Om låntagaren hade tänkt att betala tillbaka, men senare inte kan göra det, har inget brott begåtts. I sådant fall hjälper inte en polisanmälan.

Personen är givetvis ändå skyldig att betala tillbaka pengarna till dig. Om han fortsätter att ''hålla sig undan'' eller vägrar betala tillbaka, kan du stämma honom vid allmän domstol och yrka att tingsrätten ska förplikta honom att betala tillbaka. Om du vinner målet, har du dessutom rätt till dröjsmålsränta och att få dina rättegångskostnader (t.ex. advokatskostnader) ersatta av motparten.

Du är välkommen att höra av dig till vår juristbyrå på info@lawline.se om du behöver hjälp med att upprätta en stämningsansökan. Hoppas att du fick svar på din fråga.

Carl Trolle OlsonRådgivare