Lån till person som ligger i skilsmässa- vad händer med pengarna vid bodelning?

Hej

Min son är gift och äger ett hus tillsammans med sin fru. De ska skiljas. Huset är ännu inte sålt, men kommer ge en vinst. Jag vill låna honom till handpenning till en ny fastighet och få tillbaka det lånet när den gemensamma fastigheten är såld inom några månader. Hur skriver vi detta för att lånet, pengarna 200 000, inte ingår i giftogodset?

Ett gåvobrev , där det står att det är enskild egendom- kompletterat med ett skuldebrev ?

Mvh Ingrid

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Problemet du beskriver handlar om bodelning vid äktenskapsskillnad framförallt, men även om fordringsrätt. Äktenskapsskillnad regleras främst i äktenskapsbalken (ÄktB) och skuldebrev i skuldebrevslagen (SkbrL).

Egendomen när ansökan om skilsmässa görs ska ingå i bodelningen

Enligt huvudregeln ska bodelning göras när äktenskapet upplöses (9 kap. 1 § ÄktB). I detta fallet är det vid skilsmässan (1 kap. 5 § ÄktB). Det som ska ingå i bodelningen är den egendom som fanns dagen då ansökan om skilsmässa lämnades in (9 kap. 2 § ÄktB). Detta innebär att även om bodelning ska förrättas först när äktenskapet är upplöst (9 kap. 4 § ÄktB) sker bodelning med utgångspunkt i egendomsförhållandena dagen då man ansökte om skilsmässa. Om din son och hans fru redan ansökt om skilsmässa innebär det att lånet du ger till honom inte kommer ingå i bodelningen eftersom den egendomen inte fanns dagen då de ansökte om skilsmässa. Det framgår inte av omständigheterna om de ansökt om skilsmässa eller inte, men det kan vara en utgångspunkt om man inte vill att pengarna ska ingå i bodelningen.

Gåva med villkor att det ska vara enskild egendom

Om ansökan om äktenskapsskillnad inte gjorts kan det vara ett alternativ att göra egendomen enskild. I en sån här situation görs det enklast genom att du upprättar ett gåvobrev till din son där du skriver att pengarna ska vara din sons enskilda (7 kap. 2 § första stycket, andra punkten ÄktB). Pengarna kommer då inte ingå i bodelningen eftersom det endast är giftorättsgodset som ingår i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB).

Upprättande av skuldebrev

När man lånar ut pengar till någon kan det precis som du skriver vara en bra idé att upprätta ett skuldebrev som ett bevis på att man har en fordran på personen. På skuldebrevet kan man med fördel skriva vem skulden ska betalas till, vem den ska betalas av, hur stor skulden är, när man senast vill ha betalt, eventuellt ränteanspråk m.m. Det finns i huvudsak två olika typer av skuldebrev. Den första kallas löpande skuldebrev och kan antingen vara ställt till "huvudman eller order" eller till "innehavaren av skuldebrevet" (11 § SkbrL). Löpande skuldebrev utgör värdepapper och de är utformade för att enkelt kunna överlåtas till en ny borgenär (den som vill ha betalt). Den andra typen kallas enkelt skuldebrev och är ställt till viss namngiven person (26 § SkbrL). Att det är ställt till viss namngiven person utgör visserligen inte något förbud mot överlåtelse, men skuldebrevet är till skillnad från de löpande skuldebreven mer tänkt som ett bevispapper på att en skuld existerar. Det är alltså inte utformat för att överlåta till ny borgenär.

Sammanfattning

Det är egendomen vid ansökan om skilsmässa som ingår i bodelningen, om pengarna är utlånade efter denna tidpunkt kommer de inte ingå i bodelningen. Om ansökan inte gjorts kan man utfärda ett gåvobrev med villkoret att pengarna ska utgöra enskild egendom. Pengarna kommer då inte ingå i bodelning eftersom det endast är giftorättsgods som ingår i bodelning. När man lånar ut pengar är det bra att upprätta skuldebrev. Det finns två typer av skuldebrev: löpande skuldebrev som är tänkta att överlåtas och utgör värdepapper, samt enkla skuldebrev som fungerar mer som ett bevismedel.

Om du har ytterligare funderingar rekommenderar jag att du vänder dig till vår juristbyrå. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08 533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00.

Linn LindelöfRådgivare