Lån och skulder vid äktenskapsskillnad

Min man vill skiljas o tänker flytta. Vi äger ett hus tillsammans, jag har en egen leasingbil o han har ett eget konsumentlån. Vilka skulder blir mina skulder vid skilsmässa? O om jag väljer att bo kvar i huset, vad händer då med huslån o får jag ta över dom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB).

Först och främst vill jag klargöra vad som gäller för egendom och skulder i ett äktenskap. Det är viktigt att förstå att egendom som du äger, är ditt. Skulder som du har, svarar du för (1 kap. 3 § ÄktB).

Äktenskapsskillnad

Vid en äktenskapsskillnad ska en bodelning göras, 9 kap. 1 § ÄktB. Det innebär att ni ska dela på all giftorättsgods, 10 kap. 1 § ÄktB. Om ni inte har någon enskild egendom, är allt giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). I mitt svar utgår jag från att all egendom är giftorättsgods. Vid bodelningen lägger man samman värdet av er giftorättsgods och sedan drar man av skulderna från vardera makens andel, (11 kap. 1 och 3 §§ ÄktB). Det betyder inte att ni behöver betala skulderna direkt utan handlar bara om att ni ska ha täckning för skulderna efter bodelningen.

Det betyder att du svarar för skulden hänförlig till bilen och din make konsumentlånet.

Huset

Den make som bäst behöver den gemensamma bostaden har rätt att få den om det är skäligt. En bedömning om vad som är skäligt och vilken make som bäst behöver bostaden görs i varje enskilt fall (11 kap. 8 § 1 st. ÄktB). Du skriver att det finns ett huslån, för att du då ska ta över bostaden måste din man bli befriad från huslånet (11 kap. 8 § 2 st. ÄktB). Det gemensamma bolånet kommer då att omförhandlas med din bank och ett nytt kommer att skapas med utgångspunkt i din ekonomi.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare