FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/06/2018

Lämnande av prisuppgift exklusive moms

Vid ett uppdrag från mej som privatperson angående borrning efter vatten. Företagets VD sa vid besök och granskning av deslutade den på som ska utföras att pris blir 50-60.000 kr. När sedan fakturan kom slutade den på 79 804 kr (inkl. moms).

När jag kontaktade VD:n så vidhöll han att han gett mej en korrekt prisuppgift men den var utan moms.

Min uppfattning är att en säljare ska till en enskild person alltid ska lämna ett pris inkl. moms.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som jag förstår frågan så har du beställt denna tjänst i egenskap av privatperson, alltså som konsument.

Det finns en lag som reglerar prisinformation till just konsumenter, rättare sagt prisinformationslagen (PiL). Den kan du hitta här. Det följer av 10 § PiL att en prisuppgift ska vara korrekt och tydligt, i de fall det kan tillkomma prisökning eller ändringar, ska detta anges tydligt.

Till dig som då är konsument, ska priset anges inklusive moms. Anges priset exklusive moms, ska detta framgå väldigt tydligt. Du kan således bestrida fakturan och komma med invändningen att priset är felaktig på grund av att VD:n angav priset exklusive moms.

Se även ARN:s uttalande när pris uppges exklusive moms.

Har du några ytterligare frågor är du välkommen tillbaka, önskar dig en fortsatt glad sommar!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare