FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/10/2018

Lagrum på prissättning mellan företag

Hej

Skulle behöva veta vilka lagrum som berör prissättning företag (b2b) emellan. Arbetar inom retail och våra leverantörer klagar på och försöker påverka våra priser till och från. Fick höra av en kollega att de inte får göra det men hittar inte bra underlag för detta och vill gärna ha mer på benen innan jag ger mig in i diskussion. Detta gäller som sagt inte mot konsument, dessa är vi väl medvetna om och det var även betydligt lättare att hitta underlag.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att ni valt oss på Lawline!

Det finns inga lagrum på tvingande prissättningar i köprätten mellan företag. Det finns endast paragrafer som har för funktion att agera som utfyllnad då ett pris på en vara inte satts. Alltså ett företag är fria att sätta vilka priser de än behagar mot andra företag. I 45 - 47 §§ Köplagen finns utfyllnaderna som berättar vad som händer om det inte finns ett pris, alltså att priset ska vara skäligt. Andra alternativ som kan användas som vägledning är handelsbruk och sedvänja.

Om ni köper varor av era leverantörer blir ju ni ägare av varorna och vad ni gör med varorna sedan är upp till er. Ett sätt för de att påverka era priser vore exempelvis genom avtal att ni ska sälja deras produkter för ett visst pris.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare