Laglott och testamente
Fråga
Svar
Hej och tack för din fråga.
Precis som du skriver så krävs ett testamente för att den annars gällande arvsordningen ska sättas ur spel. Laglotten utgör hälften av den lagstadgade arvslotten, vilket är vardera barns andel av kvarlåtenskapen, 7:1 ÄB (här).
För att barnen ska ha rätt till laglotten måste ditt testamente klandras av barnen. Med detta kan förstås så att du får testamentera precis hur du vill, men att barnen har rätt till sin laglott oberoende av om du har testamenterat den till dom eller inte. Du kan med andra ord helt utesluta dom ur testamentet och laglotten får dom bara ut om de klandrar testamentet efter din bortgång, 7:3 ÄB. Detta gäller oberoende om det rör sig om särkullbarn eller ej.
Enskild egendom påverkar i första hand den bodelning som sker efter en eventuell bodelning, vilket i sin tur avgör hur stor kvarlåtenskapen efter dig blir.
Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag.
Med vänliga hälsningar,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning