Laglott och testamente

Hej! Jag är gift och har ett barn tillsammans med min fru. Jag har sedan tidigare 2 barn. som är över 18 år. Jag har en sommarstuga som jag gärna vill testamentera bort till min granne. Kan jag göra detta? Hur påverkas mina barn av det? Träder laglottsskyddet in?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline.

Laglotten uppgår till hälften av den arvslott som bröstarvingen ska erhålla enligt lag, 7:1 ÄB. Då du har tre barn innebär det således att denna laglott uppgår till 1/6 del av din kommande kvarlåtenskap och denna laglott har dina barn alltid rätt till. Du kan testamentera bort grannfastigheten, men om dina barns laglott kränks genom detta förfarande har dessa rätt att invända. Därmed inträder laglottsskyddet.

Svaret beror alltså på hur stor din sammanlagda kvarlåtenskap är, finns enbart sommarstugan så kommer den med stor sannolikhet behöva säljas för att dina barn ska få ut sin andel.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare