Lag om mobilförbud i skolan

Fråga angående tolkning av nya lagen om mobilförbud. Vår sons skola (högstadieskola) har beslutat att samla in alla åk7 mobiler under ett helt år. Eleverna får dem inte förrän skoldagens slut. Vi är flera föräldrar som ifrågasätter hur denna nya rättighet i lagen används. Under håltimmar m.m. kan barnen nu inte kontakta föräldrar eller vänner. De har ingen klocka när de är på stan exempelvis. Även betalning i butik m.m. blir för en del ett problem. Är det ok att göra så? De säger att detta är en pilotverksamhet. D.vs. de tänker sig detta som permanent.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring vad som gäller kring de nya reglerna för mobilförbud i skolan.

Skollagens regler kring mobilförbud i skolan

Den 1 augusti 2022 trädde ett antal nya regler kring mobilförbud i skolan ikraft. Dessa går att hitta i Skollag (hädanefter SkoL, 2010:800) 5 kap 4 a – e §§.

Enligt SkoL 5 kap 4 d § har en rektor på en grundskola rätt att besluta om att mobiltelefoner ska samlas in i skoldagens början. I sådana fall ska föremålet återlämnas senast vid skoldagens slut. Enligt samma paragraf får ett sådant beslut avse högst ett år i taget och undantag får göras om det finns särskilda skäl.

Hur detta tillämpas i ditt fall

Din sons skola har därmed inte gjort något de inte har rätt till eller något som är olagligt. Det måste dock ha varit rektorn som tagit beslutet då individuella lärare bara har rätt att omhänderta mobiltelefoner under undervisningstillfället (enligt SkoL 5 kap 4 a §).

Slutsats

Din sons skola har inte gjort något olagligt om det var rektorn som tagit beslutet. Om det är något de tänker utföra permanent kommer de behöva förnya beslutet årligen.

Om du vill läsa detaljerat om reglerna kring insamlandet av mobiltelefonerna och om motiveringen av regeringen till varför lagstiftningen ser ut som den gör finns det att läsa om i prop. 2021/22:160 sida 108–135.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare