FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/05/2020

Kronofogdens hjälp med avhysning från bostad

Hej! Jag har låtit min exman bo i min lägenhet i ca 3 månader, han är skriven på adressen och jag har tillfälligt bott hos mina föräldrar (dock är jag fortfarande skriven i min bostadsrätt där han bor) han har fått bo där pga han har en lägenhet i Nyköping och våra barn bor med mig i Borlänge. Jag tänkte att han skulle vara nära barnen och att inte barnen ska behöva pendla. Dock tar han inge ansvar för barnen, Hjälper inte till med barnen, betalar ingen hyra, sköter inte hygienen i lägenheten mm så nu vill jag att han flyttar ut. Vi har inget kontrakt oss sinsemellan och enligt polisen måste jag kontakta kronofogden för att vräka honom. Stämmer det? Vad har jag för rättigheter / möjligheter att få honom att flytta ut?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att du sitter i en väldigt jobbig situation och jag hoppas att det löser sig för dig.

Till din första fråga så stämmer det som polisen säger att du kan vända dig till Kronofogden om du behöver hjälp med att avhysa/vräka honom från din lägenhet. All information som du kan tänkas behöva finns på deras hemsida.

De möjligheter som du har för att få honom vräkt är något som kronofogden kommer att bedöma när du skickar in din begäran om vräkning. En förutsättning är dock att lägenheten skall anses vara din och att han inte har någon rätt till den. Men då du uttryckligen i din fråga säger att den är din och att han inte betalar någon hyra samt uppehåller sig i lägenheten trots att du sagt att han skall flytta, talar för dina möjligheter att få honom avhyst.

Jag tror därför att du kommer ha goda möjligheter till att få honom avhyst från din lägenhet. Men se till att kontakta kronofogden inom en snar framtid angående din situation för att få en mer omfattande beskrivning och hjälp.

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare