FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/08/2017

Kritiska tidpunkten vid bodelning

Bodelning ej klar efter skilsmässa. Exmake har ny relation. Han ber mig nu om att intyga att de varit sambo (i vårt gemensamma hus) sedan jan-17. Då boskillnaden (huset) ej är klar är jag osäker på konsekvenser av ett accept av detta.

Tacksam för hjälp hur jag bör tänka.

Mvh

Åsa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, Äktenskapsbalken 9 kap. 2§, den så kallade kritiska punkten.

Att du intygar att din make flyttat ihop med en ny sambo har sedermera ingen betydelse, då all bodelning görs utifrån den kritiska punkten och egendomsförhållandena som var vid denna tidpunkt. Att din exmake därefter sålt giftorättsgods alternativt förbättrat huset spelar ingen roll - eftersom man beräknar värden och egendomsförhållande utifrån hur det var under den kritiska tidpunkten.

Hoppas att svaret hjälpte dig. Ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare