FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/08/2022

Krävs uppsåt för att dömas för trafikbrott?

Ifall man blir anklagad för vilket trafikbrott som helst, till exempel fortkörning eller att man kört med obesiktat fordon, ifall man påstår att man inte haft uppsåt kan man fortfarande dömas? Eller döms man för oaksamhet till brottet istället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Din fråga rör trafikbrott och regler kring detta återfinns i Lag om straff för vissa trafikbrott, även kallad Trafikbrottslagen (TBL)

Krävs uppsåt för att dömas för trafikbrott eller räcker det med oaktsamhet?

Som huvudregel för brott gäller att det krävs uppsåt. Om det krävs mindre än så, det vill säga oaktsamhet, så ska detta uttryckligen framgå i lagtexten (prop. 1993/94:130 s. 20 ff.). Man hittar den informationen genom att läsa den specifika lagparagrafen.

Det finns två typer av oaktsamhet som jag snabbt ska förklara. Dels finns det omedveten oaktsamhet, vilket är den lägre gränsen och innebär att man inte insåg att det fanns en viss risk med ens agerande, men att man borde insett det. Dels finns det medveten oaktsamhet, vilket är att man inser att det finns en viss risk med ens agerande. Oaktsamhet kan vara att man genom att vara vårdslös eller oaktsam orsakar en viss effekt.

Det finns flera typer av trafikbrott som regleras i Trafikbrottslagen. Som exempel krävs det för vårdslöshet i trafik att man ska ha väsentligen brustit i den omsorg och varsamhet som omständigheterna kräver för att en olycka ska kunna undvikas (1§ TBL). Detta kan aktualiseras om man skulle bryta mot trafikregler, exempelvis genom att inte stanna vid en stoppskylt eller att köra över hastighetsgränsen. Att vara vårdslös är inte samma sak som att ha uppsåt, det är ett lägre krav. Vårdslöshet är exempelvis att köra för fort och därmed ta en risk. Man inser att det finns en risk med att köra för fort, dock är man inte likgiltig inför att risken faktiskt kan komma att inträffa. Det behöver alltså inte finnas ett särskilt syfte eller en mening med ens agerande. Dessutom krävs det heller inte att en olycka faktiskt inträffar, utan det centrala är att man tar en risk med sitt agerande. Vad som därför inte faller inom vårdslöshet i trafik är rena olyckor, då det inte är fråga om ett risktagande.

För att lämna ett annat exempel så gäller för olovlig körning, exempelvis att köra en vanlig personbil utan att ha körkort, att det krävs uppsåt för att dömas (3§ TBL). Det finns flera grader av uppsåt, den lägsta graden kallas för likgiltighetsuppsåt. Det är då man är likgiltig inför risken för en viss effekt, men även likgiltig inför själva effekten i sig (NJA 2004 s. 176). Med andra ord innebär det att man är säker på att något kommer inträffa om man agerar på ett visst sätt, eller att man i alla fall anser att det är troligt att det händer, men att man agerar trots den risken - man är likgiltig inför att risken faktiskt inträffar. Detta är skillnaden från medveten oaktsamhet - då inser man att det finns en risk, men inte är likgiltig inför att den inträffar.

Avslutning

Sammanfattningsvis gäller alltså som huvudregel uppsåt för brott, om det inte står något annat i den specifika lagparagrafen. Det finns alltså trafikbrott där det krävs uppsåt, men även andra trafikbrott som har lägre ställda krav. Dessa gränser är inte alltid helt enkla att avgöra.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar eller vill ha en närmare utredning för ett specifikt trafikbrott så är du välkommen att höra av dig på nytt till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Linnea HoodRådgivare