FrågaFAMILJERÄTTAdoption06/07/2016

Krävs två ansökningar vid adoption?

Jag har två vuxna döttrar som min man önskar att få adoptera. Jag undrar i egenskap av deras mamma om min man ska fylla i två ansökningar dvs en för varje dotter?

Lawline svarar

Hej!

Er fråga rör huruvida det krävs två ansökningar vid adoption av syskon, eller om en ansökning räcker. Adoption regleras i Föräldrabalkens (FB) 4:e kapitel och i § 6 står bestämmelserna om just den rättsliga prövningen.
Av 4:6 § i FB framgår det inte om det krävs en ansökning per barn eller inte, i förarbetena framgår däremot att ansökningarna är enskilda då benämningarna är individualiserade.
Det krävs alltså två ansökningar, ett per barn.

Hoppas detta besvarat er fråga!

Adrian NylénRådgivare