FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/01/2019

Krävs ett föräldramedgivande inför resa till USA med barnbarn?

Reser med barnbarn, 13 och 15 år, till USA. Behöver jag extra dokument där föräldrarna godkänner detta? Kan jag skriva det själv och föräldrarna skriver under?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du väljer att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Utrikeskansliet kan ge ut ett föräldramedgivande

Enligt Utrikeskansliet så kräver flera länder att man har med sig en handling som ger barnet rätt att resa, vilket ska vara undertecknat av barnets vårdnadshavare. En sådan handling kallas oftast för ett "föräldramedgivande", och ges ut av Utrikeskansliet.

Jag skulle rekommendera er att ha ett föräldramedgivande med er vid inresa till USA

Jag hittar ingenting skrivet om att USA är ett av de länder som kräver ett föräldramedgivande för att få resa in i landet. Däremot skulle jag starkt rekommendera er att ha med ett sådant ändå, på grund av det faktum att USA är mycket strikta när det kommer till att åtgärder för att förhindra exempelvis trafficking med barn. Det är därför absolut säkrast att ha ett sådant med sig, då det minskar risken för bekymmer på er resa.

Sammanfattning

Jag hittar alltså inget om att det krävs ett föräldramedgivande för att resa till USA med någon annans barn. Det är dock bra att ha ett sådant ändå, då USA är väldigt måna om att t.ex. förhindra trafficking med barn.

Mina råd

- Jag skulle starkt råda dig till att ha ett föräldramedgivande med dig när ni åker till USA.

- Jag skulle i första hand rekommendera dig att vända dig till Utrikeskansliet för att få ett föräldramedgivande skapat. På så sätt kan du vara säker på att du får en korrekt och godkänd handling.

- Om du ändå skulle vilja skriva en sådan handling på egen hand, så ger jag dig följande tips: Skriv på engelska. Var detaljerad, skriv alltså med barnens hela namn och personnummer. Vårdnadshavares alla uppgifter bör även stå med, liksom kontaktuppgifter till dessa. Försök att även få med eventuella flygnummer etc. Handlingen ska sedan vara undertecknad av barnets föräldrar. Med tanke på att det föräldramedgivande som utfärdas av Utrikeskansliet ska vara bevittnat, så skulle jag även rekommendera er att se till så att två personer bevittnar föräldrarnas namnteckningar.

- Ett annat tips vore att ta kontakt med det flygbolag som ni ska flyga med, för att kunna vara säkra på att ni har all den dokumentation med er som ni behöver.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och önskar stort lycka till mer er resa!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare