Krävs det betänketid vid skilsmässa när jag har ett barn under 16 år sedan tidigare äktenskap?

Hej! Jag och min fru ska skiljas. Från ett tidigare äktenskap har jag ett barn under sexton år, som jag och min tidigare hustru har gemensam vårdnad om. Nu läser jag att vid skilsmässa krävs sex månaders betänketid även om bara en av makarna är förälder till ett barn under sexton år, så länge detta bor "varaktigt" på adressen. Gäller detta också vår skilsmässa? Jag och min tidigare hustru har alltså gemensam vårdnad om barnet, som är folkbokförd på hennes adress och bor (knappt) halvtid hos mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du säger så gäller en betänketid vid skilsmässa om en av makarna har vårdnaden om ett barn som är under 16 år och som varaktigt bor hos maken (5 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Om barnet bor varaktigt hos den andra föräldern krävs därför inte någon betänketid.

För att det ska bli frågan om betänketid krävs alltså som förutsättning att du "varaktigt bor" tillsammans med ditt barn. Här menas den faktiska vårdnaden om barnet. Vid gemensam vårdnad är det vanligt att barnet är mer varaktigt hos ena föräldern och under kortare perioder eller endast tillfälligt besöker den andra föräldern, i sådana fall brukar inte betänketid förekomma. Ibland är det dock så att barnet bor växelvis hos mamma och hos pappa i lika långa perioder, vilket motiverar betänketid.

Det som talar för att betänketid kommer ges är att du och din tidigare fru har gemensam vårdnad om ert barn, barnet är under 16 år och barnet bor ungefär halva tiden hos dig och halva tiden hos sin mamma. Det kan då tänkas att barnet bor varaktigt hos er båda genom växelvist boende. Däremot uppger du att barnet är folkbokfört hos sin mamma och att barnet bor knappt halva tiden hos dig, vilket talar i motsatt riktning. Det är svårt att besvara din fråga fullständigt men jag ser det som möjligt att domstolen skulle anse att betänketid bör förekomma i ert fall. Om det behövs betänketid kommer dock domstolen att underrätta er om detta. Om er situation skulle kräva betänketid är ni fortfarande gifta under den tiden men ni kan välja att bo på skilda håll ändå. Det kan ibland vara positivt med betänketid trots allt eftersom det inte är helt ovanligt att makar ändrar sig under betänketidens gång.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp och önskar dig lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare