FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/08/2020

Kräva kompis på att få pengar för ett köp

Hej jag köpte en par byxor av en kompis för 700kr och inte fått dom än. Och han drygar bara ut när jag skriver till honom. Går detta att anmäla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline! Jag hoppas att jag kan hjälpa dig besvara din frågan. Jag tänker dela upp frågan i två delar. (1) De köprättsliga rättigheterna du har. (2) Hur du ska gå tillväga för att få dessa, både juridisk men även praktiskt.

Köprättsligt

Du har köpt ett par byxor av en kompis, d.v.s inte av ett företag. De gör att Köplagen gäller, 1 § KöpL. Köplagen har regler som gäller om inget annat har avtalats, 3 § KöpL. De framgår inte att ni har avtalat om någon leveranstid. Enligt köplagen ska då varan levereras efter skälig tid, 9 § KöpL. Säljaren har dock ingen skyldighet att leverera förens varan är betald, 10 § KöpL. Från de uppgifter som du har givet så utgår jag från att du har betalat och att de har gått ett tag där säljaren har försökt undvika dig. Eftersom de verkar som de har passerat en längre tid och de är ett köp där man kan förvänta sig att varan finns tillgänglig direkt efter köpet och att de inte tar någon längre tid för säljaren att leverera varan så får säljaren anses vara i dröjsmål. Han har inte levererat varan inom skälig tid, jfr 9§ KöpL och 22 § KöpL.

Vid ett dröjsmål så får man kräva att köpet fullgörs d.v.s att din kompis levererar varan eller - om dröjsmålet är väsentligt - att avtalets hävs. Eftersom köp av kläder inte är något akut oftast så kan ett lite längre dröjsmål accepteras innan de anses vara väsentligt. Men givet att din kompis inte verkar vilja leverera alls så utgår jag från att de i vart fall inom snar framtid kommer vara ett väsentligt dröjsmål. Att han undviker dig får anses göra att de blir ett väsentligt dröjsmål tidigare då de kan förväntas att han aldrig kommer leverera vilket påverka dig.

Sammanfattning

Du har alltså rätt att både häva köpet och kräva fullgörelse. Ifall köpet hävs så ska prestationerna återgå, d.v.s du ska få tillbaka dina pengar. Om du kräver fullgörelse så ska säljaren prestera.

Processrättsligt

Nu är frågan hur du ska gå tillväga för att få denna rätten när inte din kompis verka vilja svara. Jag kommer först att ta fram de juridiska möjligheterna. Jag kommer dock sist ge lite praktiska råd.

De första du kan göra är att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden (KFM). Här kan du inte kräva fullgörelse utan enbart pengarna tillbaka med den grunden att du har rätt att häva avtalet. Se här hur de går till. Detta har dock en avgift på 300 :- som visserligen kan vältras över på säljaren men ändå skapar merkostnader.

Den andra möjligheten du har är att vända dig till domstolen och kräva fullgörelse genom en s.k fullgörelsetalan, 13 kap. 1 § RB. Detta gör du genom att skicka in en stämningsansökan till domstolen där du yrkar på att säljaren ska förpliktas ge ut byxorna och att grunden för det är köp avtalet som ni har ingått. Som bevis för detta kan du ha t.ex kvitto på betalning, textmeddelande om köpet eller vittnesmål, 42 kap. 1 § RB. Se mer här. Även detta har dock en avgift som också kan vältras över på säljaren men som sagt, här kommer merkostnader.

Så vad rekomenderar jag rent praktiskt? Jag rekommendera att du ska vända dig till säljaren och visa att du är medveten om att dessa möjligheter finns och att på så sätt "tvinga" honom att prestera med hot om process. Fungerar inte det skulle jag verkligen fundera på om de är värt att process mot kompisen eftersom de alltid finns en chans att eventuella merkostnader gör att de inte är värt det.

Med vänliga hälsningar

Karl MontalvoRådgivare