Kräva återbetalning av inkassoföretag

har varit i tvist med ett byggföretag och dom skickade fakturan till inkasso som gick till kronofogden det påbörjades utmätning på min pension jag betalade själv in 24.000:- till inkassobolaget. efter dom i tingsrätten gick fakturan ned från 69.000:- till 20.000:- jag har genom egen betalning och utmätning på min pension betalat totalt 43.600:- 23.000:- ska återbetalas av inkassoföretaget.Dom o kromofogden har fått domen från tingsrätten. Det är nu över 2 veckor sefan dom lovade att betala åter pengarna och jag är i ekonomisk problem nu då det under 4 månader dragits halva pensionen från mig. vad göra när inkassoföretaget ej betalar åter i tid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du kan gå tillväga för att kräva ut de pengar som du har betalt till inkassoföretaget, eftersom du har en dom som säger att viss del av pengarna ska gå åter.

Kräva betalning

Att du har en fordran på en något gör att du kan använda dig av ett betalningsföreläggande, men hjälp av Kronofogdemyndigheten (KfM) och med stöd av lagen om betalningsföreläggande och handräckning (hädanefter BfL)

Enligt 2 § BfL kan du ansöka om betalningsföreläggande om:

- skulden är förfallen till betalning

- Skulden är av dispositiv natur (att man får förlikas om saken)

- skulden består av pengar

- skulden kan motiveras, se 10 § BfL

I ditt fall bör inget av rekvisiten vara problematiskt, varför du kan med hjälp av KfM kan skicka ett betalningsföreläggande till inkassobolaget. Det kan vara så att det av domen framgår när pengarna ska betalas, vilket i så fall utgör tidpunkten då du kan kräva betalning. Om denna tidpunkt ligger längre fram i tiden ska du inte skicka ett krav innan det står klart att ett dröjsmål föreligger.

Länk till tjänsten hittar du här: https://www.kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-fa-betalt

Det kostar 300kr att utfärda ett betalningsföreläggande, och handläggningstiden kan variera. Kostnaden för detta kan du dock kräva av motparten i din ansökan, se 17 § BfL

Därför skulle jag råda dig att avvakta ett slag och se om du får betalt inom en snar framtid, även om det känns olustigt. Man kan nämligen aldrig säga hur lång tid det tar för KfM att handlägga ditt ärende. Ditt eventuella betalningsföreläggande omfattar automatiskt ett krav på dröjsmålsränta, varför du inte måste ange grunden för ditt räntekrav i din ansökan, se 11 § BfL. Om det skulle vara så att det tar längre tid, och du anser att det är värt besväret kan du skicka ett betalningsföreläggande till inkassobolaget med hjälp av KfM.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare