krav på tillräckliga kvalifikationer

Hejsan,

Jag har haft permanent anställning hos Postnord i 19 år. Då jag anställdes fanns det inget krav på körkort.

Nu vill Postnord att alla ska nu ha körkort även de som har ett jobb där man inte kör bil.

Deras resonemang är att alla oavsett arbetsuppgifter har anställts som brevbärare.

De ska ge ett bidrag på 5000:- med uppvisning av ett körkort dock innan 23/12-2021. Om man inte har skaffat ett körkort innan dess får man inget bidrag och dessutom riskerar bli uppsagt enligt LAS.

Hur kan det vara lagligt för ett företag att tvinga sina anställda ha en kompetens som de inte ordnar och betalar för själv? Och som inte behövs i mitt arbete?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör arbetstagarens rättigheter är lagen (1982:80) om anställningsskydd [LAS] tillämplig.

En huvudprincip inom arbetsrätt är att arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Denna princip ger arbetsgivare en förstärkt makt som ger dem rätten att vidta åtgärder och fatta beslut som de anser är enliga med företagets bästa intresse. Med tanke på det anförda kan vi konstatera att din arbetsgivare har rätt att begära att alla anställda har en rad olika kvalifikationer och kompetenser. Vilken kompetensnivå en arbetsgivare kan kräva bestäms av arbetets utformning. Som brevbärare kan man tänka sig att krav på körkort är inte helt omöjligt att begära då arbetet kräver en hel del transport. En viktig princip som beakta är däremot att arbetsgivaren måste ha ställt denna krav för de nyanställda också.

Vidare vad gäller de kostnader som uppstår i samband med de nya ställda kraven, kan vi konstatera att det förekommer ingen skyldighet för arbetsgivare att betala för olika utbildningar. Med det sagt, framgår det av din fråga att din arbetsgivare är villig att ge ett bidrag på 5 000 kr för skaffning av körkort.

Slutsatsen som kan dras av situationen är att din arbetsgivare har rätt att kräva att alla arbetstagare har körkort med hänsyn till arbetets karaktär. Detta innebär att om du inte skaffar körkort inom den angivna tidsramen kan du riskera att bli uppsagd från din anställning (7 § LAS).

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare