Krav på att återfå handpenning när säljare inte levererat vara

Hej. Jag undrar angående handpenning på en kattunge som jag hittade på blocket i december 2022. Jag swishade 500 kr för jag var intresserad det gjorde jag i december sen i januari ville hon har 300 kr till för hon skulle chippa katten swishade även det katten skulle få hämta den 20/2 när den var 12 veckor så en vecka innan vi skulle hämta den skriver hon att katten har fått krampanfall så vi kunde inte få katten och hon skulle skicka tillbaka 800 kr den 22/2 men det kom inga jag skickade ett sms och undrade varför hon inte skickat då skulle hon skicka i slutet av februari när hon fick lön men har inte fått några pengar ännu skickar ett sms igen men väntar hon på elstödet. Jag skickar sms varje dag jag vill ha handpenningen tillbaka, jag har lagt en handpenning men inte fått nåt jag vet inte vad jag ska göra känns som om jag aldrig kommer att få tillbaka dom. Mvh/Annica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Den rent juridiska delen i din fråga är tämligen enkel. Du har nämligen i egenskap av köpare ingått ett avtal med en säljare avseende köp av en katt (lös egendom) och enligt köplagens regler har du rätt att häva köpet eftersom det föreligger dröjsmål (varan har inte avlämnats) och dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig och det borde likväl ha insetts av säljaren särskilt eftersom du i fallet inte kommer få något katt överhuvudtaget (se 22 och 25 §§ köplagen). Att du kan häva köpet innebär att har rätt att begära tillbaka alla erlagda prestationer, därav bland annat handpenningen m.m.

Vad detta innebär i mer juridisk mening är att du har en fordran på säljaren (ett rättsligt genomdrivbart krav på betalning). Det din fråga främst verkar avse är hur du på ett effektivt sätt kan få betalning för denna fordran av säljaren. Det kan i praktiken, precis som i ditt fall, vara svårt att enbart genom telefonkontakter få tillbaka pengar som man (visserligen) har rätt till när säljaren inte verkar ha någon avsikt att göra rätt för sig. Detta är självklart något som rättsordningen vill motverka varför det har ställts upp effektiva möjligheter för folk i din situation genom lagen om betalningsföreläggande. Vad lagen innebär är att du skriftligen skickar in ett betalningsföreläggande till kronofogden där du preciserar ditt krav och grunden för detta (se 9–11 §§ lag om betalningsföreläggande). Förutsatt att kronofogden tar upp ditt ärende kommer då svaranden (säljaren i detta fall) föreläggas att yttra sig inom en viss tid (som utgångspunkt inom 2 veckor), se 25 § lag om betalningsföreläggande. I ditt fall verkar det som att säljaren egentligen inte har några invändningar mot fordringen i sig utan enbart valt att inte betala. Det ligger därför nära till hands att anta att säljaren inte kommer göra något bestridande och om så också är fallet (att säljaren inte gör ett bestridande) kommer kronofogden att meddela ett utslag (42 § lag om betalningsföreläggande). (Notera även att en invändning i form av "jag kan inte betala just nu" inte kommer ha någon inverkan i processsen, utslag kommer meddelas ändå). Vad detta innebär är att fordringen rättsligt har fastställts och om säljaren trots detta inte skulle betala har du rätt att ansöka om att kronofogden driver in skulden.

Det är självklart att proceduren kan se olika ut än så jag nu har beskrivit men jag har redogjort för det, enligt min uppfattning, mest troliga scenariot. Jag skickar här en länkt till dig där kronofogden mer praktiskt beskriver hur du kan gå till väga i denna process.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare