FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/11/2013

Krav på anlitande av jurist vid bodelning?

Hej,

Jag skulle vilja lägga in om bodelning, måste man ha kontakt med en jurist eller kan man sköta sånt själv?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När det gäller bodelning så görs detta antingen för att två personer har varit gifta eller för att de har varit sambor.

Vad gäller äkta makar så framgår av 9 kap. 5 § äktenskapsbalken (1987:230) ("ÄktB") att bodelning förrättas av makarna tillsammans. Det är alltså fråga om en överenskommelse mellan makarna. Enligt 9 kap. 7 § får en bodelningsförrättare ordnas om detta behövs för att bodelningen ska komma till stånd. Detta innebär således att utgångspunkten är att makarna själva sköter bodelningen, men självfallet kan en jurist anlitas - antingen på privat väg eller genom en ansökan om bodelningsförrättare hos tingsrätten.

I enlighet med 20 § sambolagen (2003:376) så gäller ovanstående bestämmelser även sambor.

Dock skulle jag rekommendera att anlita någon som kan hjälpa till vid en bodelning om parterna inte är överens eller om det är komplicerade egendomsförhållanden.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänlig hälsning

Josefin HögsanderRådgivare