Krav för betalningsföreläggande

Hej

Lånade 300.000 kronor till en fd pojkvän för ca 1 år sedan . Skuldbrev finns och personen ifråga har endast betalat av 8000 kr under det gågna året, samt transaktionsbevis finns. Då fd pojkvän

tjänar inte sina pengar legalt och därför finns ej någonstans att ta pengar ifrån / som tex med kronofogden.

Finns det någon hjälp jag kan få , eller råd hur jag ska komma tillrätta med detta problemet.Kronofogden kan väl ej kräva in pengar från en person som ej har inkomst.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över vilka sätt du har för att kräva in din skuld.

Även om ditt ex inte har någon "legal" inkomst innebär det inte att kronofogden inte kan utmäta egendom från honom. Kronofogden existerar just för tillfällen som dessa.

Det finns två olika sätt för att kräva in pengarna. Du kan antingen skicka in en stämningsansökan och därmed ta honom till domstol för att bevisa att skuldebrevet är giltigt och kräva in pengarna.

Det andra sättet är att skicka in en ansökan om ett betalningsföreläggande till kronofogden direkt.

Du kan skicka in en sådan ansökan så länge:

1. skulden avser pengar, och

2. att sista datum för betalning har passerat

Är dessa krav uppfyllda så kommer kronofogden skicka betalningsförläggandet till ditt ex då han får chansen att bestrida eller acceptera kravet.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare