Kränkningsersättning för brott

Hejsan, de är så här att jag blev våldtagen av en kille i helgen, jag kom knappt ihåg något för att jag var väldigt full, men kom ihåg att jag slog honom och hade sprungit i väg och kom ut på gatan och träffade några snälla människor som såg händelsen av att jag sprungit ut ur en lägenhet utan byxor och knappt några kläder på mig. De personerna hade sedan ringt polisen och dom skjutsade mig hem, då jag inte kunde berätta vad som hänt pga att jag inte minns händelsen så bra. Min undran är alltså, kan man få skadestånd på en våldtäkt om man inte kommer ihåg vad som hände? Och inte vet vem mannen var? Men att jag har tagit en undersökning och hittat sperma där, eller tecken på våld, bristningar ömhet osv.

Tacksam för svar:)

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Först och främst vill jag säga att det är tråkigt att höra vad du har blivit utsatt för, sådant ska ingen människa behöva utstå.

Det finns tre olika sätt att få ersättning för den kränkning det innebär att man blivit utsatt för ett brott. I första hand ska ersättningen betalas av gärningsmannen. Därutöver kan ersättning normalt ges av din hemförsäkring, under förutsättning att du uppfyller deras villkor. Om det inte går att få ersättning från gärningsmannen eller den egna hemförsäkringen kan du ha rätt till brottsskadeersättning. I samtliga fall krävs att du polisanmält händelsen och därefter är det upp till polis, åklagare och domstol att göra sitt yttersta för att hitta, åtala och fälla rätt gärningsman.

Börja alltså med att polisanmäla händelsen. Därefter får du avvakta deras utredning och eventuellt åtal för att förhoppningsvis kunna få ersättning direkt från gärningsmannen. När du gjort polisanmälan skulle jag råda dig att ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att anmäla händelsen till dem och få svar på om försäkringen täcker det som hänt dig, olika bolag har lite olika villkor och om du i slutändan kommer få ut något från försäkringen kan jag därför inte garantera. Om det visar sig att du varken kan få ersättning från gärningsmannen eller din hemförsäkring kan du vända dig till Brottsoffermyndigheten som hjälper dig att utreda om du har rätt till brottsskadeersättning. Deras hemsida hittar du här.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna BackmanRådgivare