FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/10/2015

Kostnader i samboförhållande

Hej och tack för en bra tjänst!

Jag äger ett radhus sedan många år och nu är min särbo med tonårig son på väg att flytta till mig. Han är villig att dela precis alla kostnader rakt av men jag vill att rätt ska vara rätt. Han kommer inte köpa in sig på huset. Vi delar såklart på mat, el, försäkring mm men hur ska jag tänka vad gäller ränta på de lån jag har samt amortering? Kan jag ta en summa som "hyra"? Jag menar, att bo kostar ju mer än mat, el, försäkring mm. Vad är rimlig summa? Huset är på totalt 200m2.

Dessutom, hur tänker jag vid rust? Jag ser det som självklart att jag bekostar åtgärder "på" huset (tak, fönster, grund) men målning/tapetsering vid normalt slitage, ny kyl/frys/spis och liknande, ska vi dela det?

Hade han bott i hyres/insatslägenhet hade han ju betalat hyra. Nog har jag rätt att ta ut en "hyreskostnad"? Ska den i sådana fall täcka det slitage som kommer med tiden?

Tack för er hjälp!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga och vad kul att du uppskattar våra tjänster!

När det gäller din fråga finns det inte direkt någon juridik som reglerar situationen. radhuset är ditt med full äganderätt och lånen står på dig och är ditt ansvar och risk. Eftersom du äger radhuset innan din särbo flyttar in kommer den inte att bli gemensam samboegendom enligt Sambolagen 3 § som du hittar HÄR. Det innebär att om ni skulle bryta upp kommer han inte att ha rätt till halva värdet av radhuset vilket är fallet med bohag som ni har förvärvat för gemensamt bruk.

När det gäller era utgifter blir det helt enkelt upp till er att komma överens och det finns möjlighet att skriva ett samboavtal som vi på Lawline gärna hjälper till med. Det finns förmodligen en del tips angående fördelningen av hushållsutgifter, på nätet och i tidningar.

Jag kan ge dig min personliga uppfattning och relatera till hur jag och min sambo har fördelat utgifterna i vår bostadsrätt (som jag äger). Detta skiljer sig dock mellan olika par och hur du och din särbo väljer att göra är helt upp till er.

Eftersom du bär både risken för att gå med förlust och möjligheten att gå med vinst gällande radhuset (med lån) tycker jag att det är skäligt att du betalar amorteringarna. Detta då det är ditt radhus, din egendom, och det saknas skäl (enligt mig) för honom att betala av dina lån.

När det gäller räntan på lånet är detta en kostnad för att ha lånet. Denna kostnad går till banken, det är bankens sätt att tjäna pengar på att låna ut pengar. Enligt min mening är det därför inte orimligt att ni delar på denna utgiften.

För att tydliggöra: amorteringarna innebär att din skuld till banken minskar, vilket innebär att din förmögenhet ökar (förutsatt att värdet på radhuset inte minskar, vilket i sin tur påverkas av marknaden). Räntan i sin tur påverkar inte din förmögenhet. Räntan är en kostnad för att få ha lånet, lånet som i sin tur krävs för att äga radhuset. En kostnad precis som en hemförsäkring eller mat och dylikt.

Även hemförsäkringen, mat och liknande tycker jag att det är rimligt att ni delar på. Då tonårspojkar har en tendens att äta en del kan det vara aktuellt med att särbo står för lite mer av matkostnader.

När det kommer till renoveringar och dylikt anser jag det inte orimligt att du står på dessa då de påverkar radhusets värde positivt. När det gäller saker som kan "sitter fast" som kyl och frys är det på ett sätt något som ökar värdet på radhuset men också något som används löpande och utsätts för slitage. Det blir nog en förhandlingssak. I min och min sambos bostadsrätt (där jag äger bostadsrätten) står jag för ny kyl och frys.

När det kommer till bohag som används dagligen och utsätts för slitage tycker jag att ni kan dela på de kostnaderna.

Vill du ta ut en hyra för att han och hans son får bo i radhuset, vilket blir möjligt på grund av den risk du tar då du har köpt radhuset, kan det vara rimligt. Även här blir det en förhandlingssak i slutändan.

Sammanfattningsvis fick du lite tips på hur man kan välja att göra. Det är upp till er. Vill ni reglera det avtalsvägen kan vi hjälpa er med att skriva avtal. Jag rekommenderar er att skriva ett samboavtal för att veta vad som gäller i framtiden.

Hoppas att jag lyckades hjälpa er lite och att du fick svar på frågan!

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Joakim WahlgrenRådgivare