Kostnader för dödsboet

Bäste jurist! Jag är delägare i ett dödsbo efter min mor som avled i våras. Hon blev 92 år. Jag har även en syster som lever men som inte träffade sin mor under de senaste 28 åren (!). Jag har dock upprätthållit kontakten med modern och besökt henne 2-4 gånger per år. Jag bor 29 mil enkel väg i förhållande till moderns boplats. Efter dödsfallet ska många saker uträttas bl.a. röjning av moderns lägenhet (62 m2) inkl. städning. Min syster fick reda på moderns bortgång dagen efter dödsfallet. Hon har ej visat prov på att ta några som helst initiativ efter moderns död. När jag (och min hustru) tog ledigt för att ordna begravningsarrangemang, tömma och städa lägenheten m.m. så fick vi en mängd direkta kostnader för detta. Bl.a. resekostnader med bil. Totalt 3 st tur o returresor totalt 174 mil, resekostnader till återvinningscentral (skänka möbler,slänga möbler o annat), en övernattning i staden, p-avgifter samt hyra av släpkärra. Själva städningen gjorde vi själva utan att anlita en städfirma. Frågor: 1) är jag berättigad till att få mina omkostnader enl. ovan betalda/ersatta av dödsboet före bodelning? 2) har jag även rätt till en "schablonersättning" för antalet nedlagda städtimmar? Här finns ju ingen faktura från ngt. städbolag som ska betalas.

Tacksam för Ert svar.

mvh Åke

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regleringen kring arv och bouppteckningar finns i Ärvdabalken, den hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Dödsbodelägarna, vilket jag i ditt fall utgår från är du och din syster, ska gemensamt förvalta er mors egendom under boets utredning(ÄB 18:1). De nödvändiga kostnader som behövs för begravningen eller för boets uppteckning, vård eller förvaltning ska ersättas ur dödsboet. Dessa kostnader är prioriterade och ska redogöras vid bouppteckningen(ÄB 20:4).

Vissa kostnader är inte avdragsgilla vid bouppteckningen och de avräknas i stället efter bouppteckningen är slutförd(och inskickad till Skatteverket) men innan arvsskiftet. Hit hör exempelvis kostnader för tex städning och tömning av lägenhet.

Det är inte reglerat i lag hur man ska uppskatta kostnader för eget arbete men anteckna hur mycket tid du lagt ner och redogör för detta vid arvskiftet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare