Kostar det att överklaga Migrationsrättens beslut?

Hej! Nu är det såhär att jag har skaffat mig en advokat på grund utav att migrationsverket ger avslag på min förfrågan att ta min man till Sverige. Min fråga till er är då vad jag är skyldig att betala, hur och när! Exempelvis om samma saker gäller i en tvist mellan två enskilda personer, att den som förlorar målet ska betala! Eller är det en annan sak då tvisten är mellan mig som enskild person och staten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller tvist mellan två enskilda personer är det precis som du säger, att den som förlorar målet ska betala motpartens rättegångskostnader.

Vad gäller ett överklagande av ett myndighetsbeslut kostar det ingenting för en enskild person att överklaga. Vid överklagande till Migrationsverket står du endast för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens (Migrationsverkets) om du "förlorar". Vid överklagandet betalar du alltså endast de kostnader som uppstår för dig, exempelvis advokaten som du anlitat för att överklaga Migrationsverkets beslut.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare