Körkortsingripande vid grovt rattfylleri

Hej

Jag är en 47-årig kvinna som nyligen blev stoppad av polisen och jag hade 1,36 i promille.

Finns det någon möjlighet att jag kan få behålla mitt körkort?

Eller att de bara tar det några månader? Har intyg både från min läkare och arbetsterapeut att jag inte kan åka allmänna kommunikationer pga reumatism och panikångest

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om återkallelse av körkort behandlas i körkortslagen (KKL, https://lagen.nu/1998:488) som hänvisar till lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL, https://lagen.nu/1951:649).

Eftersom du hade mer än 1,0 promille i blodet kommer brottet troligtvis att bedömas som grovt rattfylleri, TBL 4a§. Ditt körkort ska därmed återkallas enligt KKL 5:3 1 p (c). Det finns dock en möjlighet enligt KKL 5:16-17 att istället för återkallelse, besluta att ditt körkort ska förenas med villkor om alkolås. Ett sådant villkor meddelas efter en ansökan, som bland annat ska innehålla ett läkarintyg, KKL 5:18. Villkoret gäller under viss tid (villkorstid) som för grovt rattfylleri är två år, KKL 5:20. Ett sådant villkor om alkolås istället för återkallelse får dock endast meddelas om sökanden befinns lämplig, KKL 5:19.

Mer information om villkor om alkolås finns här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare