FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/03/2023

Körkort återkallas på grund av grov olovlig körning

Kan jag få körkortet återkallat om jag blir dömd för grov olovlig körning om jag tagit körkortet efter händelsen?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Om jag förstår omständigheterna rätt så har du inte ännu blivit dömd för olovlig körning, men du har efter händelsen (efter polisen stoppade dig) tagit körkort. Jag kommer i mitt svar utgå från att du kommer dömas för grov olovlig körning och därför inte utreda huruvida brott har begåtts, 3 § TBL. Jag kommer endast behandla huruvida det är troligt att ditt körkort återkallas. Frågor om körkortsåterkallelse finns i körkortslagen (KörkL).

Grov olovlig körning innebär att körkortet återkallas

Olovlig körning är ett brott som kan ge antingen böter eller fängelse beroende på dess allvar, 3 § TBL. Om du blir dömd för grov olovlig körning så kommer transportstyrelsen få kännedom om detta. Grov olovlig körning är ett brott som innebär att körkortet återkallas, 5 kap. 3 § 1 punkten KörkL.

Spärrtid innan du kan ta nytt körkort

När ett körkort återkallas så bestäms det även en tidsperiod där ett nytt körkort inte får utfärdas, det kallas spärrtid, 5 kap. 6 § KörkL. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år. Eftersom detta alltid ska bestämmas från fall till fall kan jag inte ge dig ett exakt svar här.

Eftersom ditt körkort blir återkallat under din prövotid måste du göra ett nytt körkortsprov, det vill säga ett kunskapsprov och ett körprov, för att kunna få ett nytt körkort, 5 kap. 15 § KörkL. För att kunna göra ett körkortsprov måste du dessutom ansöka om körkortstillstånd och genomföra en riskutbildning, 4 kap. 1 § KörkL.

Jag rekommenderar dig att ringa till Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor om du vill få utförligare svar vad som kan hända i just ditt fall.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare