FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/01/2020

Köpt vara kommer inte fram, vad gör jag?

Köpte en mobil via tradera för 8500kr

Säljaren påstår att han skickat mobilen och skickade även en video på när han lämnade in ett paket med min adress på osv!

Har gått 2 veckor och ej fått mobilen

Tradera hänvisar till polisanmälan!

Är det lönt att polisanmäla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Lagen

Det du beskriver är ett s.k. transportköp. De regleras i Köplagens 7 § och 8 §. Regeln är att överlämnandet sker när varan överlämnas till transport av säljaren (7 § Köplagen). Om varan skadas eller försvinner efter detta är det köparen som står risken för detta, eftersom överlämnandet är då risken går över till köparen. 8 § utgör ett undantag för denna regel i de fall säljaren inte ordnar lämplig transport, t.ex. kylning för mjölk under transport.

Vad kan göras nu?

Polisanmälan är inte lönt, eftersom de utreder bara frågan om det finns misstanke om brott. Vid brottsutredningar är beviskravet mycket högt, och det uppfylls troligen inte här. I det här fallet är det fullt möjligt att paketet försvunnit i posten och säljaren inte försökt lura dig på något sätt. Motsatsen måste bevisas av åklagaren, vilket inte är lätt att göra. Därför brukar Polisen hänvisa till civilrättliga metoder för att få kompensation i fall som detta. Ett bra sätt att kontrollera om det är fråga om brott är att be om kollinummer eller liknande. Bristen på ett bevisar ingenting, men om det finns ett kan bedrägeri i stort sett uteslutas. Eventuella kvitton på portot kan vara värda att eftersöka också.

Den bästa vägen att gå i detta fall är att hävda att säljaren inte har följt 8 § Köplagen, och har därmed orsakat skada för dig. I videon är det bra om du söker efter tecken på försumlighet. Exempel på detta kan vara fel adress eller postnummer, svårläslig adress eller postnummer, och dåliga paket som kan ha gått sönder under transporten. Vidare kan du också påstå att de som utförde transporten inte var lämpliga, och därför bör du få tillbaka dina pengar. Det är dock svårt att föra denna typ av argument ifall de, t.ex. Postnord, DHL, Schencker etc, som utför transporten kan antas utföra den som yrke.

Det kan också vara värt att kontakta leveransföretaget för att se om det finns något de kan hjälpa dig med. Det kan vara möjligt att spåra paketet kanske.

Om inte den civilrättsliga metoden funkar så kommer du tyvärr behöva ta skadan i det här fallet. I så fall är det värt att se om Tradera eller liknande erbjuder någon sorts försäkring eller garanti.

Jag hoppas du har fått den hjälp du sökte.

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare