FrågaKÖPRÄTTKöplagen24/01/2021

Köpt piratkopierad möbel på Blocket, kan jag reklamera?

I annonsen användes ett lätt felstavat designernamn, och bilder från originaltillverkaren. Priset var lågt, men inte iögonenfallande lågt (20% av nypris).

På plats gjorde jag inga undersökningar av möbeln, utan tog säljaren på orden att detta var en äkta vara.

Hemma inser jag att det är piratkopia.

Den är ganska bra gjord, men avviker dels i trämaterial (spånskiva i stommen i.s.f. massivt trä), konstruktion (rank) och lådornas passform.

Har jag varit underlåten i min undersökningsplikt? (Lådorna var iskjutna med borttagna handtag, så de gick inte lätt att prova).

Eftersom försäljning av piratkopior är olaglig, bör jag väl kunna hävda fel i vara enligt KPL 19, 33 och 39?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Underlåten i undersökningsplikt

Eftersom ni är två privatpersoner är det köplagen som gäller. Att säljaren inte har uppmanat dig vid köpet att undersöka varan samt faktumet att du undersökte den när du kom hem pekar på att du uppfyllt din skyldighet. Det i samband med att det har varit svårt för dig att undersöka den på plats talar för att du haft godtagbar anledning att vänta. Enligt min bedömning har du undersökt möbeln så snart det varit möjligt för dig (31 § köplagen).

Möjlighet att hävda fel i vara

Då du har fått en piratkopia och inte den varan du har haft för avsikt att köpa så föreligger det ett fel i varan (17 § köplagen). Som du säger så föreligger det ett fel i varan även om varan har sålts i befintligt skick eller liknande, eftersom den inte stämmer överens med det ni har avtalat om (19 § köplagen). Detta räcker för att fel ska anses föreligga i varan. Det som kan vara till din nackdel är att det varit felstavat designernamn. Att du däremot betalat 20% mindre än originalet, samt att säljaren använt sig av bilder från designern talar enligt min bedömning till din fördel.

Du behöver lämna en reklamation till säljaren så snart det är möjligt (32 § köplagen). Du har då rätt till de olika felpåföljderna, såsom avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning (30 § köplagen). Att du haft för avsikt att köpa en äkta designermöbel borde säljaren ha insett då den har inkluderat bilder från originalet. Även utifrån de övriga omständigheterna du anger förstår jag det som att det har varit av väsentlig betydelse för dig att möbeln utgör en piratkopia varvid du har rätt att häva köpet (39 § köplagen).

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp för dig. Om du funderar på något annat är du alltid välkommen att skicka in en ny fråga eller kontakta någon av Lawlines jurister.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare