Köpt ett hus utan bygglov i god tro

Hej!

Jag och min sambo köpte ett radhus, det annonserades med uterum samt insynsskyddad uteplats, fram & baksida.

Nu efter 2 månader så får vi brev ifrån kommunen att tidigare ägare inte hade bygglov för något utav det, och att vi måste riva uterum såväl som allt annat på fram & baksida.

I frågeformuläret så har säljarna tydligt skrivit att de haft bygglov för allt, och de meddelade oss och mäklaren att allt var grönt.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du når ut till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar över de rättsliga konsekvenserna över att säljaren inte meddelande er om det icke-existerade bygglovet.

Då det handlar om Fastighetsköp så är det Jordabalken(JB) som är aktuell för oss.

I kap 4 JB så har vi reglerna om köp,sälj och gåva av fastigheter.

4:18 JB föreskriver att om ett myndighetsbeslut har fastslagit att köparen inte har samma rådighet över fastigheten som hen trodde när hen köpte huset så anses ett fel ha uppstått.

Säljaren presumeras även känna till samtliga myndighetsbeslut, så det spelar alltså inte roll om han var i ond/god tro om beslutet.

Det betyder även att köparen inte har någon undersökningsplikt, och ska alltså kunna lita på att det säljaren säger är korrekt. OBS ett undantag, om du kände till myndighetsbeslutet så kan du inte kräva något av säljaren.

Konsekvensen av att ett fel enligt 4:18 har skett föreskrivs i 4:12 JB: Köparen får göra avdrag på köpeskillingen (i ditt fall vad det kostar att riva samt värdeförändringen på fastigheten), eller om felet är av väsentlig betydelse så får hävning ske, så länge talan blir väckt inom ett år från det tillträdet till huset skedde.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare